1. Taklimat guru penasihat.
2. Peserta memilih pasangan masing-masing.setiap pasangan akan mengambil tempat di mana-mana bilik yang mereka rasa selesa.
3. Tiap-tiap pasangan duduk membelakang (back to back) dan mereka bercerita sesuatu dalam masa yang sama (5 minit).
4. Kemudian,pasangan duduk berhadapan bertentangan mata dan bercerita bergilir-gilir (5 minit).
5. Semua peserta diminta berkumpul dalam bulatan.
6. Peserta dimita memberi reaksi megenai komunikasi dalam dua situasi yang berlainan itu.
7. Fasilitator membimbing perbincangan dengan memberi fokus kepada:-
1) Dalam konteks membimbing, perhubungan bertentangan mata sangat penting agar reaksi dan perasaan rakan dapat dilihat sepenuhnya.
2) Kesabaran penting untuk mewujudkan komunikasi yang berkesan dari segi mendengar dan bercakap.
3) Penting bagi SLAD dan PRS mengenal pasti faktor-faktor halangan dan kesannya dalam proses mendengar, menerima dan menyampaikan mesej dengan berkesan.
Wednesday, March 10, 2010
Halangan Komunikasi
Posted by
"Bersama Menentang Najis Dadah"
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment